16 March, 8-11pm @ I’m Yours
Vol
de Nuit @ I'm Yours plunges you deeper into the darkness of uncharted
sonic territories, as navigated by Writher (VN), Koji Asano (JP), One
Man Nation (SG).
Writher is the noisier alter-ego of Nguyen Hong
Giang, one of Saigon’s busiest and most prolific new music composers.
Since 2009, Writher has released 10 albums with several independent
labels. Ever-evolving and continuously exploring new sonic territories,
Writher has paved a wide path of melodic destruction and
deconstruction–encompassing the improvisational raw noise and chaotic
freedom of his early days, while stretching and negotiating much more
subdued and concept-driven influences from industrial, glitch and IDM.Dubbed as one of the most imaginative composers in the world, Koji Asano shuns and circumvents the well-worn path of familiar music making contexts for a less traveled route involving feedback, computers, and electronics. Koji Asano uses the bare minimum of means to create grand worlds of sounds. Inspired by microtonalist Giacinto Scelsi, he’s interested in the tiny sounds that occur between the sounds. He disguinshes himself from the purging noise approach of fellow Japanese experimental music artists like Merzbow and Hijokaidan by opting instead to stack small clicks and whirs into three-dimensional, slightly claustrophobic soundboxes.
One Man Nation’s artistic identity is one that defies the artificial borders and boundaries of the modern nation state. Rooted in traditional music, old rituals and the use of music to transfigure the body to some otherworldy extents–exploring the relationships between spirits and sounds, music and trance, shamanism and dance–One Man Nation makes use of advanced technology to recall primal and ancient approaches to music. Transgressing audience, context and the performer, s/he manipulates psychoacoustic perceptions with the use of voice and technology, and full disposal of the given environment as an instrument–even utilising tables, chairs, drums, percussion, dolls, cymbals, shoes, sticks, necklaces and an endless array of found objects at a given venue as sound source.
----------------
Writher là một bản ngã ồn ào của nghệ sĩ Nguyễn Hồng Giang, một trong những nhà soạn nhạc thế hệ mới có bề dày nhất Sài Gòn. Từ 2009, anh đã cho ra đời 10 album nhạc phát hành độc lập. Luôn khám phá và tiến hoá, nhạc của anh khai thác trên các âm thanh nguyên bản và thô ráp đầy chất tự do và phóng túng.
Được coi như là một trong những nhà sọan nhạc giàu chất tưởng tượng nhât trên thế giới, Koji Asano đã chọn một con đường khác biệt so với âm nhạc truyển thống, bằng cách khai thác các âm dội, âm thanh từ máy tính và các nhạc cụ điện tử. Anh dùng những chất liệu đơn giản nhất để chuyển tải những âm thanh giàu có và phong phú nhất. Đặc biệt anh tập trung khai thác các chi tiết âm thanh nhỏ xuất hiện xen kẽ những mảng âm thanh chính, theo cảm hứng anh có được từ nhà vi âm học Giacinto Scelsi.
Trường phái âm nhạc của One Man Nation theo khuynh hướng gạt bỏ các sự phân biệt và phân cách giả tạo giữa các nền văn hoá. Họ dựa trên âm nhạc truyền thống, các nghi lễ cổ để đưa người nghe đến một tâm thức khác có liên quan đến mối quan hệ giữa tâm linh và âm thanh, âm nhạc và trạng thái nhập định, saman giáo và khiêu vũ. Họ dùng các công nghệ tân tiến để tái hiện lại phong vị của âm nhạc nguyên thuỷ và cổ xưa. Họ dùng giọng nói, hiệu ứng âm thanh, môi trường, ngay cả các đồ vật như bàn ghế, trống, xanh ban, vòng cổ vv để tạo ra âm nhạc.
No comments:
Post a Comment